Graudaugu nozīme mūsu dzīvē

maizeGraudaugi ir jebkuras civilizācijas uztura piramīdas pamatā. Tas nozīmē, ka vairāku gadu tūkstošu garumā mūsu organisms ir adaptējies komponentiem, no kuriem sastāv graudaugi. Un tas nav nejauši, jo tikai graudaugi ir spējīgi nodrošināt cilvēkam gan iztiku, gan veselību!
Graudaugi ir būtisks ogļhidrātu, olbaltumvielu, šķiedrvielu, vitamīnu, minerālvielu un citu veselīgu elementu avots. Graudaugu produkti samazina vairāku hronisku slimību risku, tā kā tajos ir barības vielas, kas ir vitāli nepieciešamas veselības un fiziskās aktivitātes uzturēšanai.
Par svarīgākajiem komponentiem ir uzskatāmi vitamīni no grupas B un šķiedrvielas. B grupas vitamīniem ir būtiska nozīme vielmaiņas procesā, jo tie veicina enerģijas atbrīvošanu, kuru satur olbaltumvielas, taukvielas un ogļhidrāti. Turklāt B grupas vitamīni stabilizē nervu sistēmas darbību, kas ir tik ļoti noslogota mūsdienu steidzīgajā laikmetā.
Savukārt šķiedrvielas ir vajadzīgas jebkura cilvēka organisma veiksmīgai funkcionēšanai, jo tās ne tikai veicina gremošanas trakta darbību, bet arī uzlabo zobu un smaganu veselību un novērš aptaukošanos. Viens no svarīgākajiem veselīga uztura priekšnosacījumiem ir pietiekama šķiedrvielu daudzuma uzņemšana katru dienu. Ieteicamais šķiedrvielu daudzums dienā ir 30 – 35 g, tādēļ pastāv viedoklis, ka viens no civilizācijas slimību iemesliem ir tieši nelielais šķiedrvielu daudzums uzturā.
Viena no svarīgākajām šķiedrvielu funkcijām ir organisma vielmaiņas uzlabošana. Pirmkārt, šķiedrvielas mutē uzsūc ūdeni, tādējādi veicinot siekalu izdalīšanos, kuras savukārt šķeļ cieti. Otrkārt, šķiedrvielas samazina pūšanas un rūgšanas procesus zarnās, palielina vitamīnu sintēzi zarnās un līdzsvaro to mikrofloru, atdalot no resnās zarnas sieniņām taukus. Turklāt šķiedrvielas izdala no organisma kaitīgos metālus un toksīnus.
Tā kā šķiedrvielas ilgi pārstrādājas, graudaugu produkti rada ilglaicīgu sāta sajūtu, kas ir tik ļoti svarīga cilvēkiem, kuri rūpējas par savu figūru un mēģina izvairīties no vairākām uzkodām starp pamatēdieniem. Šķiedrvielas saturošie produkti ir īpaši ieteicami cukurslimību slimniekiem, tā kā šķiedrvielas palēnina uzturvielu uzsūkšanos un samazina holesterīna līmeni asinīs.
Interesanti fakti par graudaugiem
Pašlaik Lielbritānijā ir publicēti divi apgalvojumi par graudaugiem, kuri apstiprina to nozīmi cilvēka uzturā:
„Cilvēki ar veselu sirdi vairumā gadījumā uztura lieto daudz graudaugu ēdienu un piekopj veselīgu dzīvesveidu”
„Regulāri lietojot uzturā auzas, tiek samazināts holesterīna līmenis asinīs.”

Birkas: , , , ,

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s


%d bloggers like this: